torsdag den 1. maj 2014

Anzac Day

Fra krigsmindemærket/krigsmindebygningen i Canberra.

Den 25. april 2014.
 
Fra krigsmindemærket/krigsmindebygningen i Canberra.
 
Anzac Day er Australiens anden virkelig store nationale mærkedag (sammenlignet med Australia Day) og falder altid på den 25. april. Dette er dagen, hvor alle krigsveteraner, og dem folk har mistet i tidens krige bliver hyldet og mindet.
Fra krigsmindemærket/krigsmindebygningen i Melbourne.
Jeg arbejdede den dag, så jeg havde ikke mulighed for at opleve så meget af den dag, men ville lige nævne den, da den betyder så meget for australierne.
Jeg har set plakater i bl.a. Hobart og Sydney, som har reklameret for hvilke begivenheder der ville foregår i byen denne dag. Derudover har jeg set lidt fjernsyn om, hvad der skete rundt omkring i landet på denne dag.
Helt tidligt om morgenen er der morgenparader, sandsynligvis en mindetale og 1 minuts stilhed, denne foregår inden solen står op. Jeg så lidt morgen fjernsyn ved en 7-tiden, inden jeg skulle møde på arbejde, og jeg var ret overrasket over at fjernsynet var i fuld gang med at vise, hvad der allerede var sket. Jeg havde slet ikke tænkt på at australierne stod så tidligt op, men ifølge billederne var der mange der havde bevæget sig ud i de tidlige morgentimer. Jeg kunne forstille mig, at der måtte være en speciel fredfyldt stemning at være til sådan en mindehøjtidelighed om morgenen, før det bliver lyst. Ved de store krigsminde bygninger er der altid en ild der brænder, jeg kunne forstille mig, at det måtte være smukt at stå ved den, mens morgenen langsomt gryr.

 
Fra krigsmindemærket/krigsmindebygningen i Melbourne.

Næste programpunkt på dagsordenen foregår så om formiddagen, hvor der er parader. Jeg tror, alle byer, selv de små, har en parade om formiddagen, hvor skoleklasser blandt andet også går optog, og så selvfølgelig, hvis der er nogle krigsveteraner. Jo større byen er, jo mere foregår der. De store byer har lange optog med militærfolk og krigsveteraner, som bliver hyldet.
 
Fra krigsmindemærket/krigsmindebygningen i Canberra.

Ved byens krigsmindemærke, den bygning som er bygget til ære for at mindes de faldene i tidens krigene, er der om formiddagen og nogle steder også om eftermiddagen program på med taler og forskelligt. Derudover bliver der også lagt kranse ved krigsmindebygningen, sænket af forskellige grupper, organisationer osv.
 
Fra krigsmindemærket/krigsmindebygningen i Melbourne.
Det er en national heltedag for de krigsveteraner der stadig er tilbage, og en stor mindedag for alle andre.
Jeg har også læst et sted, hvor vigtigt det er at kende historien, for at kunne tage ved lære af den, og ikke begå de samme fejl, eller store krige, igen. Det virker til at australierne gør dette, jeg kom i hvert fald i tanke om det, efter at have læst de ord, som står på alle australske mindebygninger og statuer, og som også er blevet sagt mange gange på Anzac Day:
”Lest we forget”  - "Så vi ikke glemmer"

Fra krigsmindemærket/krigsmindebygningen i Melbourne.

Ingen kommentarer: