torsdag den 29. maj 2014

Klargøring til ridetur

Forbes, den 22. april til 12. maj 2014

De første dage var jeg så heldig at børnene var hjemme, fordi de havde skoleferie, de red nogle af hestene, og dermed fik jeg en lidt blød start, jeg startede med at ride tre heste og så klarede de resten af dem.
Men feriedagene sluttede hurtigt, og jeg stod nu med opgaven helt selv. For at få motioneret alle de heste som skulle motioneres (8 stk.) blev jeg nød til at have en hest med som håndhest når jeg red, ellers ville jeg ikke kunne nå at få motioneret dem alle. Jeg ved ikke om alle helt ved, hvad en håndhest er, har fået spørgsmål om det før, jeg ved dog ikke, hvad jeg ellers skulle kalde det. Men når jeg siger, at jeg rider med en håndhest, betyder det, at jeg rider en hest og samtidig har en anden hest med, som jeg så holder i trække torvet, og så løber den ved siden af den anden hest, på den måde kan jeg få motioneret to heste på en gang. Avanda (tv) og Vouge (th).
 
Da jeg nu havde en håndhest med på tur betød det også, at jeg nu havde to heste der skulle gøres klar, i stedet for en. Lilly (tv) og Daisy (th).
 
Først skulle hestene fanges, det gik for det meste meget let. Her ses Vouge (tv) og Avanda (th).
 
Men hestene Cisco og Speck, var forfærdelige at fange de løb bare rundt i indhegningen. Jeg havde mine små kneb for at få dem fanget, men når man mindst skal ordne 6 heste om dagen, gider man ikke sådan nogle små ekstra ’jule’-lege. For det meste startede jeg med at ride dette par, da de var nemme nok at fange når de skulle have hø om morgenen, og så lod jeg bare være med at løsne dem efter det, og tog dem direkte hen, for at ordne dem til rideturen. Åhh det er sådan en god følelse, når man føler, at man har styr på det og lidt kan snyde dem til at opføre sig ordenligt J
Speck (tv) og Cisco (th).
Hovene skulle renses og hestene skulle have bandager på forbenene, heldigvis skulle de ikke strigles, men de var heller ikke særlig beskidte. Jeg brugte den samme sadel og næsten også det samme hovedtøj til alle hestene, så det var let nok. Her ses sadelrummet.



Så skulle ridehesten sadles op, dækkenerne skulle ordnes i forbindelse med dette. 

 Så var det ellers bare ud og ride.
 
Efterrideturen skulle sadlen af, begge heste skulle vaskes, skrabes for det værste vand (gummi-skraber som skraber det vand af der sidder i pelsen) og de heste der var blevet klippet, skulle tørres med et håndklæde. Bullseye.


 

Til sidst skulle de have dækken på (hvis de var blevet klippet) og så ellers ud på indhegningen, og næste par skulle fanges. Spek(tv) og Cisco(th).
 

Ingen kommentarer: