fredag den 2. maj 2014

De generelle arbejdsopgaver

Tamworth, februar til midt marts.

Her kommer der lige en lille beskrivelse af nogle forskellige arbejdsopgaver, jeg har haft.
Vandkarrene
Jeg har været ude og vaske og tømme hestenes og kvægenes vandkar. Jeg tror, Ben-dog nød den arbejdsopgave, for som jeg tømte vandkarret, så kunne han ligge ned i vandet fra vandkaret, som dannede en lille sø omkring karret. Det kunne være en god arbejdsopgave, hvis der ikke var for mange vandkar der skulle ordnes, og hvis det gik nemt nok med at få bundproppen ud og ind igen, så var det et godt kølende job. Men med nogle få vandkar, måtte jeg tømme karret med en spand, så er jobbet ikke så sjovt, for det er rigtig store vandkar, som indeholder meget vand. Det var også lige med at få stoppet vandet, så der ikke løb nyt vand til vandkarret, mens jeg var ved at ordne det. Det gik for det meste okay at få bundet ’svømmeren’ op, og dermed få lukket få vandet, men det var ikke altid lige let at lave en Storm P løsning der virkede. ’Svømmeren’ er en plastikkugle som flyder på vandet, den er så forbundet til en lukkemekanisme som regulere mængden af vand der kommer til vandkarret, når ’svømmeren’ er lav kommer der meget vand til, og når ’svømmeren’ er højt oppe, bliver der lukket for vandet. Jeg håber at dette giver lidt mening. Når vandet var ude, var det bare at skure og skrubbe så alt skidt og møg, samt de alger der sad fast på kanten blev fjernet. Da det var ordnet var det bare at lade vandkarret fylde sig selv igen.
     

 
 

Ordne saddel. Male spring.
En af dagene skulle jeg ordne og pudse Amandas sadel da hun skulle til konkurrence. Heldigvis en hurtig opgave, men heller ikke særlig sjov, at pudse en andens sadel, når man bare gerne selv vil ud og ride.
Jeg malede Amandas spring. Malerarbejdet var i sig selv ikke så slemt, kan godt lide at male små områder, da de er nemmere at overskue. Dog var arbejdsbyrden alt for stor til en dag, og det var også der jeg blev solbrændt. Bagefter kunne jeg se at de havde fået mig til at lave dobbeltarbejde, men det er jo ikke nemt at vide, når man ikke ved, hvad en næste arbejdsopgave bliver, og man bare gør som man får besked på. Det er ’vingerne’ på de stativer som holder springbommene jeg har malet. Først skulle jeg male det hele gråt, nogle dage senere skulle jeg så male farve på. Men kun på hver anden, så var der jo ingen grund til at jeg havde malet dem grå i første omgang, når de nu bare fik en ny farve, men sket var sket. Trods lidt op og nedture i forbindelse med denne arbejdsopgave, kan jeg så fortælle, at det kom til at se frygteligt professionelt ud, og virkelig pænt.

 

Gøre rent
Jeg blev også sat til at gøre rent i deres hus, det var heldigvis bare at støvsuge det, ikke nogen større rengøring end det. Rafe fortalte, hvor god en støvsuger det var, og at den var lidt ekstra miljøvenlig, da den var poseløs, og det blev derfor samlet op i en beholder i stedet for, som så skulle tømmes. Jeg er sikker på at han bare havde læst hvordan den virkede, men aldrig selv afprøvet den. Jeg var slet ikke begejstret for den. På en støvsugning af hele huset var jeg ude og tømme beholderen ca. 4 gange, det synes jeg var vildt irriterende. Om det var en lille beholder eller et beskidt hus, det ved jeg ikke, men mon ikke det var en mellemting mellem de to. Så jeg var ikke henrykt over deres støvsuger, men det var selvfølgelig også mig der lavede arbejdet og brugte den.
 

 


 
 


Ordne den lille arena
Rafe var i gang med at bygge denne, synes jeg, kæmpe arena, den får lige sit eget afsnit, da vi har arbejdet så meget på den. Men i forlængelse til den store arena, var der bygget en lille en ved siden af, hvor der så var en indgang fra den, og til den store arena. Der var nogle ”småting” ved denne lille arene som ikke var helt ordnet endnu, og dem fik jeg så ”lov til” at ordne, som en lille ekstra tjans.
Først var bunden ikke jævn i arenaen, så jeg skulle skovle jord ud og flytte det, så bunden blev jævn. Det var et virkelig hårdt job, da jorden bare var super tung, og området virkede pludselig uoverskuelig stort. Jeg synes han skulle have lejet en mini graver til at gøre arbejdet (men det var måske også det han havde gjort, mig…) eller han kunne have gjort det selv. Men med noget musik i ørerne og med selvskab fra Ben-dog, kom jeg igennem den arbejdsopgave.
 
 
 
 

Det tunge arbejde med den lille arena var ikke over. Der var en bunke grus der nu skulle fordeles jævnt over arenaen. Det var lidt det samme som ovenover, heldigvis var dette job lidt lettere end det at skulle grave jorden væk.
 
 
 
 

Derudover har vi har også lavet lidt indhegning, samt vigtigst, i hvert fald det sjovest, af alt: cowboy arbejdet. Ca. en gang om ugen skulle køerne flyttes, men dette får sit eget afsnit, med en masse billeder ;-)
Ben-dog var altid klar til lige at give min 2 sekunders pause, for lige at kaste en pind til ham, og se hvor glad han løb efter den. 
 
 
 


Ingen kommentarer: