mandag den 17. marts 2014

The Graham Farm - Lidt blandet arbejde

 
Ko flytning med Adele

 
 Australien er nærmest lavet til, at man flytter lidt rundt på sine køer en gang imellem, via den officielle vej. Alle marker er hegnet permanent ind, og dette giver en god mulighed for at flytte køerne via vejen, da der er hegn på begge sider, hele vejen. Så nogle gange har vi været ude og flytte nogle køer der snart skulle til at kælve, nogle tyre der skulle hjem til dyrlæge check osv. Til disse opgaver brugte vi ATV’erne. Nogle gange var vi endda så heldige, at vi fik højkvalificeret hjælp, fra Toby og Adele. Adele så simpelthen så sød ud den dag hun troppede op i lyserødt, med hendes lille paraply i tilsvarende farve.
 

Men trods, at hun ligner en sød lille pige, som hun også er, så er hun også en bestemt lille dame, og køerne skulle i hvert fald ikke prøve at løbe om hjørner med hende! Jeg skal love for, at hun har ben i næsen og kan noget med de køer. Hun fik sin lille paraply i hånden, så hun kunne virke lidt større og køerne kunne få øje på hende, og så skulle hun ellers nok stå og vifte, og vise at køerne ikke skulle løbe ind gennem naboens indkørsel, men videre af vejen.

 
Derudover hjalp hun også med at køre ATV’eren. Jeg var ret imponeret over, at hun kunne køre sådan en stor maskine, den skulle heller ikke være meget større, før der havde været lidt problemer med at nå begge sider af rattet. Men hun var god til at køre den, der var ikke noget problem der.
 
 
Toby kørte dog ikke ATV’eren endnu, men mon ikke han kan det om nogle år.

Gedefarmen
En af sønnerne, Caleb, havde planer om at starte en gedefarm.
Nogle gange når han skulle noget andet fik jeg ekstra tjansen med at fodre disse geder, som var den begyndende gedefarm. Der var kun tre små gedekid, men man skal jo begynde et sted.
Det var en ret god tjans. For det første fordi der var et godt stykke at køre på ATV’eren, som jeg nød bare at suse der ud af på de små, øde, lokale veje samt markvejen.
 
 
Derudover så var der heste på det sted, hvor gederne boede, ikke dårligt. Jeg blev rigtig gode venner med hesteejeren, Linda. Virkelig flink, venlig og snakkesalig person, som var spændende at snakke med. 

Linda med hingsten Camelot EGO
 
Hun var i sin hobby hesteavler af springheste, og har haft ud fra min vurdering, en god succes. I hvert fald er en af hendes hingste en meget kendt hest i Australien, så det må tyde på en hvis succes. Jeg har prøvet dette af i både Adelaide og i Tamworth, hvor jeg skulle høre om de kendte til hingsten, og det gjorde de! Jeg synes, at hun var virkelig sej da hun selv inseminerede og scannede hendes heste, så jeg følte lidt, at jeg var med dyrlægen, når jeg besøgte hende, og kikkede hende over skulderen når hun lavede noget.
Nå, men tilbage til gederne. Det var nogle små ivrige kid, så fodringen af dem gik hurtigt og nemt.


Det kunne være sjovt at følge processen, at den lille flok ville blive til en hel farm. De havde gik på et sted for gedefarmen, men der er så mange ting der skal passe sammen, så det er vist en noget af en længere proces. 
 


Forskellige opgaver
Der ud over var der flere forskellige blandede opgaver.
Jeg vaskede for eksempel deres huse med en slags højtryksrenser. Det var faktisk et ret godt job, selvom jeg til tider selv blev lidt våd. Arbejdet var i skyggen, så det ikke blev for varmt, og var jeg i solen var det ikke så slemt pga. vandet, modsat var vandet ikke så slemt pga. solen. Så blev deres huse virkelig flotte, af lige at blive vasket ordentligt. Edderkopperne her nede har meget gode kår, samt bare almindelige skidt fra vind og vejr, så det pyntede virkelig at få det hele væk. Derudover var det dejligt efterfølgende at mærke, hvor glade de kvindelige ejere blev, da de også synes, at det pyntede på udseendet af huset.

Så har jeg renset og vasket hos småkalvene, så de kunne få noget nyt strøelse. Malet i malkerummet osv.
 

 

Ingen kommentarer: