torsdag den 23. januar 2014

Kulturforskel

Blogindlægget kommer til sent, da jeg har været i Australien et stykke tid nu. Men kører efter sloganet ”bedre sent, end aldrig”, så derfor kommer det nu.

 Pushkar
  Sydney

Der har været meget stor kontrast mellem de to lande jeg har valgt at rejse rundt i, Indien og Australien.
Umiddelbart har Australien, nærmere betegnet Sydney været lidt kedelig at ankomme til.
I Indien var der mange forskellige, meget spændende typer mennesker, her i Australien er der mange ”normale” og kontrasten til der hjemme er ikke så stor. I Indien var der mænd med flotte turbanner, gamle, tynde mænd, hvor rynkerne i deres ansigt og turbanen bare vidnede om et langt og spændende liv som er meget fjernt for det, jeg kender der hjemme fra. Det virkede bare som om der var mange forskellig typer i Indien, eller også var det bare fordi det hele var så anderledes.
I Sydney går de fleste klædt meget lignende der hjemme, så kontrasten fra mit eget land til Sydney er ikke så stor.
 Harbour bridge. Sydney.

Der har været varmt i begge lande, men der er stor forskel på hvordan man forholder sig til dette. I Indien har kvinderne deres traditionelle klædning, sharien. Det er et langt meget bredt tørklæde, som så bliver foldet så det ligner, at de har en lang nederdel på. Derefter går den op, bag om ryggen, og op over den ene skulder og ned foran, så den dækker foran. Kvinderne har gerne en lille top på foroven også, da sharien ikke dækker alt. Denne påklædning dækker knæ og skuldre, og for det meste kan man ikke se deres ben, dog viser noget lidt maveskind der hvor sharien ikke lige dækker helt. Derudover er der mange som har et ekstra tørklæde som de har over håret og nogle har det endda ned over deres ansigt. Så det er en måde at klæde sig på, hvor meget af koppen er dækket til. Det skal dog også lige siges, at selvom jeg jo synes, at det var ret varmt, så var det deres vinter, og det virkede som om mange indere synes det var koldt, og dækkede sig derfor godt til med varme trøjer.
Udaipur.

I Sydney er det nok noget varmere, og også deres sommer. Her er sommerstilen for kvinderne korte cowboyshorts og en sommertop eller en flot, smart cocktails kjole (for det meste en kort, lettere tætsiddende kjole i flot stof, som udstråler en pæn festlig stemning). Mændene inde i centrum ses meget i jakkesæt, eller i hvert fald pæne bukser og skjorte. Jeg har godt kunne mærke, at jeg har været i Indien, dette fastlåste, stramme kulturelle land, hvor der var stor opdeling mellem mænd og kvinder, og hvor kvinderne for egen sikkerhedsskyld ikke skulle bryde den kulturelle fastlåste måde at gå klædt på, ved at gå mere udfordrende klædt. Dette er dog bestemt ikke et problem i Australien, eller rettere, det afholder i hvert ikke nogen i at gå klædt som de vil. Jeg blev opmærksom på, da jeg kom til Australien, hvor meget den traditionelle beklædning og opdeling i samfundet havde påvirket mig. Jeg havde i Indien tænkt noget over, hvad jeg gik klædt i, for ikke at skille mig for meget ud og sørgede for at gå i løst tøj, samt at jeg dækkede knæ og skuldre til, så jeg ikke havde noget på, der var kortere end det. Så da jeg kom til Australien, synes jeg, at de shorts de andre havde på, var meget korte, og synes det var helt underligt at se den form for påklædning, der følte jeg mig pludselig lidt gammeldags.

Det har dog samtidigt været dejligt at komme til et land, hvor man må gå klædt som man vil. Og folk kikker jo slet ikke efter en på gaden når man går i shorts. Det er lige før jeg også skulle vende mig til den manglende opmærksomhed på gaden, efter at jeg i Indien blev overfladet som hvid turist. Der var hele tiden nogen der kikkede efter en, eller snakkede til en fordi man var anderledes, og fordi de forventede, at man havde en masse penge.

Turisttyperne er ligeså forskellige som de to lande er.
Hoveddelen af turisterne i Indien var den flippede type. Der var mange med dredlocks, store støvler og løst tøj. Mange var veganere (at de ikke spiser kødprodukter, eller andre produkter som kommer fra dyr, fx mælk og æg) eller som det mindste vegetar (at man ikke spiser kødprodukter). Ikke alle har den holdning, men med flere af dem, der var veganere, fulgte også en generel livsholdning om, hvordan der skulle være mindre produktion i verden og der skulle fokuseres meget mere på bæredygtighed. En rigtig god holdning generelt, men som i nogle diskussioner kunne vise sig at blive meget filosofisk og, hvor jeg lige synes, at det hele kammede lidt over. Fx at man ikke måtte tage mere end man gav tilbage til verden/naturen, og derfor skulle man fx ikke få børn, da de så også bare ville forbruge af jordens ressourcer. Det er noget svært at forklare uden at gå i detaljer, men håber at det har givet et lille indblik.
Hoveddelen af turisterne i Sydney virker helt anderledes! Det virker umiddelbart som om de er lidt yngre, derud over er det strandtyperne, dvs. shorts, sommertop og så på vej til stranden, gerne i små grupper. Ved ikke om der skulle være nogle specielle præferencer for dem mht. mad, men kunne ikke forstille mig at det var udpræget vegetar retter der er på menuen, mere noget let mad, som fx fastfood retter og take away.

Thali en klassisk ret i Indien, vegetar ret.
    

En lækker pizza fra Sydney. Moderne mad, fra forskellige kulturer. I Indien kunne de bestemt ikke finde ud af at lave pizza, de kunne kun deres eget køkken!
 

Bybilledet er vist også en så stor kontrast som det kan være mellem de to lande.
Indien er spraglet, det sker en masse på en gang. Der er køer på gaden, som bare går rundt som det passer dem, der er nogen der sider og sælger hø på gaden, andre sider i små vogne og sælger slik, majs, chai te eller noget andet der er til at købe. Nogle gange kommer der en flok æsler ned af gaden, som er ved at fragte byggematerialer, oftest jord og sten, fra et sted til et andet. Gadehundene løber også rundt som det passer dem. Der kan være mange mennesker på gaden især føles det sådan når man skal sno sig mellem de mange tuctuc/rickshaw, køer, hunde og mennesker på de smalle gader. Derudover dem der går på gaden, er der også mange der hænger ud foran deres butik, så de står på gaden, klar til at overbevise en turist om at de skal købe en masse souvenirs. Så er der i Indien også ofte pyntet op til festival, for dem har de rigtig, rigtig mange af.

Udaipur.

 
 
Udaipur.
 Udaipur.
 Udaipur.

I Australien sker der ikke så meget forskelligt i bybilledet. De fleste mennesker er på vej til eller fra et arbejdssted, måske en frokost pause, så er der turister. Der er mange mennesker på gaden, men ligner nogen der er på vej til noget, det er ikke mennesker som hænger ud foran deres butik, eller sidder og sælger noget på gaden. Er der hunde så er de i snor, og større dyr ses ikke. Så er gaden jo også delt op, så alle bilerne er på gaden sammen med de få cykler der er, og alle der går, er på fortovet. Utrolig smart opdeling, så struktureret ;-)

 Newtown, forstad i Sydney.
 Melbourne.
 
Det var lidt observationer, om de kulturforskelle jeg har oplevet på min tur.

 
 
 

Ingen kommentarer: