mandag den 23. december 2013

Julehilsen fra 'Down under'




Kære laser :-)

Kalenderen siger, at det nu er tid til årets julebrev og også en af årets sidste breve, med mulighed for lidt status på året der er gået.

I år er det i vært fald ikke vejret der fortæller mig at det er ved at være jul samt afslutning på det forgangene år. Det plejer at være vinterens mørke og kulde der for mig til at være indendørs, og dette er tegn på at julen og det nye år er ved at komme og lyse lidt op i den mørke tid. Vejret der hvor jeg er nu er sol, sommer og meget varmt! Nogle gange er det sjovt så meget man faktisk er afhængig af ens omgivelser samt traditioner, uden at man lægger mærke til det. Jeg har fundet ud af, at det er som om at julestemningen for mig kræver at det er koldt og mørkt, for så at kunne glæde mig over de lyskæder der prøver at sætte lys på tilværelsen rundt omkring. Samtidig med at julestemningen bliver hjulpet på vej af at folk taler om jul, der er julearrangementer med venner og familie, julekalender, forskellige juletraditioner osv. Jeg vil sige, at jeg virkelig har en betænksom familie, som har prøvet at hjælpe min julestemning på vej, da jeg har fået en lille handy julekalender, jeg kan åbne hver dag, stjernestrimler og så har min mor lavet denne fantastiske julekalender, hvor jeg får en hjemmeflettet stjerne hver dag, ved denne er der også tilhæftet et vers. Det har virkelig været en stor glæde at mærke denne omtanke hjemmefra, mens jeg er på den anden side af jordkloden.
Nå, det er tid til dette julebrev, selvom stemningen ikke helt er til det, da julestemningen lader vente på sig, bl.a. pga. det gode solskinsvejr. Jeg sidder nu i et dejligt, stort hus, med masser af vinduer ud til en dejlig udsigt med grønne marker, træer, blomster, lidt små bjerge og vigtigst af alt de røde køer som går på de grønne marker. Jeg bor her dog ikke alene, men hos et par, det er en stor bonus, for hun laver virkelig god mad. 
 

Jeg kan egentlig godt lide at gøre status omkring juletid, da det nye år for alvor er på vej. Dette år vil være et af dem der sætter en milepæl i mit liv. Jeg blev bachelor og har nu bevis på, at jeg har klaret halvdelen af min uddannelse! Så nu venter der bare sidste halvdel, før jeg med glæde kan kalde mig dyrlæge. Jeg regner med at den sidste halvdel bliver den virkelige spændende del med noget praktisk, men jeg venter med den til næste sommer. Så har jeg taget valget at rejse væk og se noget af verden. Det er en stor omvæltning på mange måder. Der har været lærerigt med de op og nedture det har bragt med sig, og de udfordrende situationer man kommer ud for. Det har styrket mig på forskellig vis og bragt mange gode oplevelser med sig i bagagen.

Efter Indien, tog jeg i slutningen af november til Sydney. Mine forældre kom på besøg i Australien og vi har rejst rundt sammen i 3 uger. Vi lejede en bil og har set en masse fantastiske steder i Australien, hvor der er et fantastisk dyreliv, som vi også har fået lov til at se på nært hold. Efter at mine forældre rejste hjem, tog jeg tog byen Nowra, som ligger, 3 timers togtur, syd for Sydney. Her har jeg fået arbejde på en kvægfarm med omkring 400 malkekøer. Jeg troede, at jeg skulle ned og malke nogle australske køer, men så viser det sig at mange af køerne her, har danske rødder, det gælder dog kun farmen her, så det er jo dejlig hjemligt, selvom jeg ikke kan se på koen at hun er fra en dansk tyr. Det er et dejligt sted at arbejde, jobbet minder mig om at være hjemme, og det er spændende at prøve og lære noget nyt. Jeg har fået lov til, at give småkalvene, så har jeg kørt lidt traktor, tiden går også med at hente og følge køerne ud til græsmarkerne, da der er et stykke vej, og tager noget tid, derud over har jeg også prøvet at malke et par gange. Familien jeg arbejder for og er indkvarteret hos er meget flinke, og servicen er helt i top, hvad angår værelse og god hjemmelavet mad. Et typisk australsk udtryk er ”no worries” og det gælder især også når vi arbejder, så bliver bestemt ikke overbebyrdet med arbejde, hvad hvilket er dejligt at jeg kan følge med og nyde det. 


Julen bliver nok fejret omtrent på samme tid som i Danmark, da de fejre julen den 25. december om morgenen, så med tidsforskellen kommer det til at passe med den danske juleaften. Jeg kommer med al sandsynlighed nok fejre julen på stranden i år. Efter kirke om morgenen, står juledag på strandtur med en af deres sønner, samt kone og børn, de er meget flinke, så det skal nok blive en hyggelig dag.
Jeg er meget glad for de to julegaver der er blevet smuglet til Australien, jeg glæder mig til hvad de indeholder, indtil da glæder jeg mig bare over den omtanke de udståler med deres julepapir. Så jeg er klar til den australske jul, har købt Tim Tam som er min yndlings slik/kiks fra Australien og som ikke kan fås hjemme, så dem vil jeg nyde denne jul.





Den nærmeste fremtid kommer fortsat til bestå af arbejde. Nytåret skal fejres i Sydney, ser frem til det fantastiske syn det må blive at se fyrværkeri i denne flotte by. Til nytåret kommer der en god veninde ned på besøg, vi skal rejse rundt og se noget af Australien sammen. Jeg glæder mig til godt selvskab, og spændende eventyr i dette flotte og fascinerende land. De sidste uger af januar kommer igen til at gå med at arbejde på farmen. Fra februar af begynder der igen nye eventyr, som jeg endnu ikke ved, hvad de kommer til at indeholde.
Jeg vil til slut ønske jer en rigtig glædelig jul, håber at det bliver en dejlig højtid med familie og venner.

Samtidig vil jeg gerne ønske jer et rigtig godt og lykkebringende nytår, håber at det bliver fyldt med mange gode og spændende oplevelser.

De kærligste hilsner Dinah


1 kommentar:

Unknown sagde ...

Tak for nogle fantastiske billeder fra Indien og din finurlige måde at fortælle på. Tak for julebrevet og billeder fra din hverdag. God fornøjelse fremover. Mor