søndag den 1. juni 2014

Polo cros konkurrence - Camping

Forbes, den 9. maj til den 11. maj 2014.

 
Jeg fik lov til at komme med familien på tur, da de skulle til polo cros konkurrence. Det var ret fedt at få lov til at se, hvad det var jeg havde trænet hestene til.
Selve spillet minder meget om polo, men omgivelserne er helt anderledes. Polo er for de rige, kvinderne går rundt i flotte cocktail kjoler, høje hæle og store hatte, der er en masse penge involveret og der drikkes champagne. Polo cros er for folket, det er camping, bål, ride tøj, cowboyhatte, små beskedne præmier og der drikkes medbragt øl.
Dette afsnit bliver en introduktion og fortælling om weekenden.
 
Konkurrencen forgik tæt på byen Wagga Wagga, som var ca. 2,5 times kørsel fra farmen. Alt var pakket op i den store lastbil heste, stævnetøj, sadler, hegn, telt, tasker, mad osv.
 

 
Vi var alle klar til weekenden. Dog var der ikke så vildt meget aktivitet i lastbilen på turen, der var stille og der blev hørt musik i høretelefonerne eller kikket ud af vinduet i stilhed.
Læg mærke til den lille skærm der viser hestene i traileren, jeg synes at det var noget vildt at de havde fået sat kamera op i hestetraileren. Og der var to, da der kunne skiftes kanal på skærmen.
 
Vi ankom til stævnepladsen fredag aften, ved en 7-tiden, det bliver tidligt mørkt i Australien nu pga. af vintertiden, så det hele skulle pakkes ud i mørket. Det gik overraskende godt med at sætte vores lejr op, ikke meget skrigen og råben (som jeg nok havde forventet at der ville blive), det gik glidende at få hestene ud, ordnet dem og sat deres indhegninger op, alle vidste hvad de skulle. Så da hestene havde alt, hvad de skulle bruge kunne vi derefter få aftensmad rundt om bålet.
 
Om lørdagen kunne jeg se området, og se hvordan vores lille lejrer så ud i dagslys. (Det er vores lastbil til højre i billedet)
 

De bål jeg havde kunnet se aftenen før, var nu en masse lejr rundt om banerne som lå i midten af pladsen. Rundt i området var der fyldt med store biler, hestetrailer og lastbiler som alle dannede de forskellige lejre, hvor der blev snakket og delt bål.
 
Vi havde også vores egen lille lejr mellem træerne.
 

Hestetraileren var blevet ordnet efter transporten, så børnene skulle sove inde i den, på en måtte, og i deres ’swags’, som er en form for sovepose med indbygget liggeunderlag. Så når man kravler ned i den kan man have sin egen sovepose der nede for extra varme, jeg havde nogle tæpper, og så er der så meget for i den at det er lidt madras agtig at ligge i den og så lynes den sammen. Det er ret smart, men den fylder meget når den er rullet sammen. Forældrene sov inde i den del af traileren som er bygget lidt som en campingvogn. Jeg havde så fået mit eget lille telt, som blev slået op ved siden af lastbilen. 
Der var både fordele og ulemper sådan at have sit eget telt. Jeg synes nok det var lidt mærkeligt at blive henvist til et telt, når de alle sov i traileren. Men på den anden side, så havde jeg mit eget sted, og det gik fint med at holde varmen. Her ses udsigten fra mit telt.
 
Det gik faktisk rigtig fint med at campere. Det var hyggeligt at lære nogle af de andre at kende, som også camperede rundt om bålet. Vi sad alle rundt om bålet til de forskellige måltider, samt når der lige var lidt fritid og vi prøvede at få varmen rundt om bålet. Vejret var mest gråt og regn om lørdagen, så det var ikke den varmeste dag, og bålet blev også brugt til at tørre forskellige ting.
 
Jeg synes også at det var lidt hyggeligt sådan at være på tur med hestene. Dog var en af hestene, Vouge, lidt fræk lørdag nat. Jeg var på vej i seng, men synes at det raslede noget ude fra hestenes indhegning. James havde lige tjekket hestene inden han gik i seng, men fordi jeg sov i telt kunne jeg høre alt, og bestemte mig for at jeg hellere lige måtte tjekke hestene inden jeg lagde mig til at sove.
Ganske rigtigt Vouge havde pillet ved sin indhegning og havde fået den åbnet, så jeg skulle til at fange en løs hest midt om natten. Heldigvis fik jeg hjælp fra en af de andre som camperede ved siden af, og vi fik hesten ind. Så kunne jeg roligt ligge mig til at sove, og heldigvis var hun stadig inde den næste morgen. Ret heldigt at hestene var hegnet ind hver for sig, så det ikke var 5 heste jeg skulle til at fange.
Efter en lang og begivenhedsrig weekend gik turen hjem af igen.
 

Ingen kommentarer: