onsdag den 2. juli 2014

Polo cros konkurrence - Spillet

 Forbes, den 9. maj til den 11. maj 2014.
 
Jeg vil her fortælle om selve spillet og vise nogle billeder. 
Et team består af 6 spillere, men dette er delt op i to hold, 1 og 2, med 3 spillere på hver. Spillet er delt op på den måde, at hold 1 fra hvert team spiller mod hinanden i ca. 8 min, derefter har de en pause, mens hold 2 fra begge team spiller mod hinanden. Hvert hold spiller to gange, så altså 4 små ’kampe’, for hver kamp. Resultaterne for alle de 4 små kampe lægges sammen, og giver et samlet resultat for kampen, om hvem vinderen blev. Det er lidt forskelligt, hvor mange kampe et team skal spille, men omkring 3-4 stykker på en weekend.
Spillet starter med at dommeren giver bolden op, og de to team stiller op ved siden af hinanden, og er klar til at kæmpe for at få bolden først.
 
Banen er delt op i 3 områder. Der er målområdet, hvor holdet skal prøve at score. Så er der midterbanen, og i den anden ende er modspillerens målområde, som skal forsvares. Spillerne er delt op med et nummer på ryggen, som fortæller, hvor de er på banen. Nr. 1 skal prøve at score og må være i målfeltet, sammen med modstanderen som skal prøve at forsvare målet, samt i midterfeltet. Nr. 2 må kun være i midterfeltet, sammen med modstanderens nr. 2. Spiller nr. 3 må være i ’modstanderens’ målfelt, hvor spilleren skal prøve at forsvare målet og forhindre en scoring, derudover må spilleren også gerne være i midterfeltet.
Spillerene må gerne ride med bolden i deres ketcher/net, dog skal spiller 1 smide bolden i jorden inden spilleren rider ind i målfeltet, hvis spilleren har redet med bolden hele vejen. Modtager spilleren bolden, fra spiller 2, over linjen, så behøver nr. 1 ikke at andet end at score, og kan ride rundt med bolden så længe spilleren vil, inde i målfeltet.
Det var en ret hård sport. Alt der var fokus på var bolden, og hestene måtte bare tage de slag og stød der kom fra de andre heste og spillere.
Dagen efter opdagede jeg også, at en af vores heste havde fået en hævelse på kæben, så det vidner om, at der bliver gået til den under kampene.
Datteren Heidi faldt også af i en af kampene, det var dog ikke hestens skyld at hun faldt af, hun havde en meget øm ryg resten af weekenden. Der var flere ryttere som var af hesten i løbet af weekenden. Dog blev der desværre ikke en ledig hest til mig, jeg ville ellers gerne havde prøvet at se, hvordan det var at spille.
Det var noget underligt at se familien ride hestene, da jeg følte, at det var mine heste, for det var mig der red dem alle sammen, hver dag. Derfor var det også meget godt at min arbejdsperiode var så kort, og jeg bare kom med til et stævne, for havde nok blevet alt for jaloux i længden, hvis jeg skulle se dem spille hver anden weekend, når jeg nu red hestene hver dag.
 
 
Weekenden var en rigtig god afslutning på min arbejdsperiode på farmen, det var en god og anderledes oplevelse at få med i bagagen, og synes det var sjovt at se det spil, hestene blev trænet til.

Ingen kommentarer: