mandag den 16. september 2013

Great India

Et nyt eventyrkapitel er startet! Et langere eventyr venter forude og det tager sin start i Indien! Det er nok ved at vare passende med et livstegn fra mig efter at havde varet i Indien i ca. halvanden uge. Forst meget kort, jeg har har det godt! Det var en lettere mistanksom indisk man som lod mig komme ind i landet, efter at han meget noje havde set mit pas og visa igennem samt de papirer der skulle udfyldes i flyveren med informationer fra mit pas og visa. Derefter tjekkede han lige det hele igen, og lod mig mistanktsomt, men med et venligt ansigtsudtryk passere ind i landet. Det var en lettelse, tank sig, jeg fik lov til at komme ind i landet, det var sandeligt heldigt :-) Derefter ventede der et hektisk byliv samt en endnu mere hektisk trafik. Der er gang i den i Indien, specielt hvad angar stojniveauet. Bylivet kan virke ret stressende med alle de motercykler, tuctuc's, mennesker, dyr osv. som er pa gaden. Dog virker stemningen utrolig rolig, specielt de omstrejfende koer pa gaden, ser ud som om at de tager det helt roligt, du kan narmest se det i deres ojne, at de bestemt ikke har stress pa. Kvaget gar derfor helt stille og roligt midt pa gaden, sa ma trafikken jo flytte sig, hvis den gerne vil forbid, - lidt hellig har men vel lov til at vare. Min forste dag i Indien startede med at vare en bilkoretur pa ca. 8-9 timer, fra New Delhi til Pushkar. Velkommet til ‘Great India’ som der stod pa flere af lastbilernes bagsmakke, ellers stod der teksten ‘Blow horn’ som ogsa blev flittigt opfyldt at alle billisterne med deres bytten og batten. I Indien sidder de fleste sidespejle foran pa bilen\lastbilen, sa de ikke fylder til siden. Det er enten fordi sidespejlet er blevet kort af, eller for at det ikke skal ske. Derfor er det meget praktisk, at de bagvedkorerne biler dytter nar de overhaler, sa de andre biler ved, at de ikke skal skifte vejspor. Det kan nasten blive en helt musisk oplevelse, da de faktisk har nogle ret specielle og flotte byt, som narmere er en kort melodi. Koretojerne forstar virkelig at udnytte pladsen pa vejbanen, de korer tat ved siden af hinanden. Det virker ikke som om der er nogle regler om overhaling, dette kan bade foretages venstre og hojere om de andre bilen. Sa lange der er plads, sa gar du bare, hvad der nu passer dig bedst, og hvis der er et smuthul sa bare dyt og brug det. Det var faktisk lige for, at det var mig der var blevet chaffor, da jeg ville side ved siden af, pa forsadet, som der hjemme. Her nede har de nemlig flyttet rattet til den anden side. Sa var det jo heldigt, at jeg valgte, at side pa bagsadet. Koreturen foltes ikke sa lang, som timerne fortalte at den var. Der var gang i den, med den tatte trafik og alle overhalingerne, og med den meget nargaende trafik, tankte jeg da ogsa, gar det aldrig galt? Og jo det gor det, alt andet vil nasten ogsa vare underligt, vi korte forbi tre biluheld I vores vejbane pa koreturen. Uheldene virkede ikke sa voldsomme som de gor her hjemme, og bestod af en skadet eller valtet bil, hvor der gerne stod en stor gruppe mennesker som kikkede, pegede og diskuterede. Det var spandende, at se pa landskabet der korte forbi uden for bilvindueren. Der var en masse sma shops med sodavand, chips og farverigt pynt til bilen. Sa var der marker, nogle indhegtet med en mur omkring sig, sa er man da sikker pa, hvor ens egen og naboens mark gar til. Kvag og en masse forskellige farvelige mennesker i vejkanten. Jeg sa ogsa nogle kameler pa turen. Derudover er indien et utroligt farveligt land, og der er nok for at opveje de ellers meget stovede og beskidte omgivelser. Sa er landet i sandhed ogsa et land, hvor der altid er to sider at samme sag. Den anden side af det meget flotte og farverige land er, at det ogsa kan vare mogbeskidt. Gaderne ser pa afstand fine ud, men der ligger meget affald som dyrene kan ga rundt og rode i, grise og kvag. Jeg bor tat pa en flod, og der er sa flot at kikke ud over den, indtil du ser, hvor beskidt det er, og alt det affald der er i den. Indernes flotte farverige toj bliver ogsa vasket i denne flod, ligesom dem selv. Der er sikkert tusind sporgsmal, jeg ikke har besvaret, men jeg vil prove at fortalle lidt mere om, hvad jeg laver og hvor jeg er naste gang. Den forste uge har bare varet utrolig hektisk, og derfor har jeg ikke faet skrevet noget, men jeg satser starkt pa at forbedre dette. Derfor har jeg provet at skrive dette lidt som en generel introduktion til landet og kulturen. Mor, jeg har provet at lase korrektur og satte komma, det kunne nok havde varet bedre. Men sa er der jo plads til forbedring, til naste gang ;-)

Ingen kommentarer: